Pædagogisk forløb - "livshistorier"
Med udgangspunkt i Hiim og Hippes didaktiske model, har vi designet et pædagogisk forløb med undertitlen “livshistorie”. Vi har redegjort for, hvordan vi vil planlægge et livshistorieforløb med en person i en bestemt, relevant pædagogisk institution.
- Målgruppe: børnehavebarn, 5-6 år (storegruppen)
- hvad er vores fortælle-aktivitet eller fortælle-formidling?
- barnets bog
- Mål: Hvad er målet med jeres fortælle-aktivitet eller fortælle-formidling?
- at børnene skal få en opfattelse af sig selv og deres familie
- forstå noget om relationer og familie
- være kreative og aktive i aktiviteten
- at være aktive fortællere - hvorfor har du gjort som du har? hvad er det? hvad betyder det for dig? forklar mig lige…?
- Læringsforudsætninger: Hvilke erfaringer og hvilken kunnen har målgruppen? Hvad ved de? Hvad kan de?
- de kan tegne, snakke, fantasere, fortælle om deres familie,
- Rammefaktorer: De fysiske? De personmæssige? Økonomiske? Jura? Etik?
- de fysiske rammer: børnehaven, stillerum / rum hvor denne aktivitet kan udfolde sig med borde og stole
- de personmæssige rammer: os + børnene
- de økonomiske rammer: der skal bruges papir eller en barnets bog, de økonomiske rammer er minimale taget i betragtning at børnehaven har det meste i forvejen.
- Jura og etik: bogen skal ikke deles offentligt, eller vises til andre forældre, den er udelukkende til barnet og barnets forældre. Den skal blive i børnehaven til den dag barnet stopper der.
- Indhold: Hvad er temaet? Hvad skal målgruppen lære af det, som I laver?
- Temaet er “min bog”, barnet kan lære noget om sin oprindelse og sig selv, og lære noget om forskellighed og kultur, ved eksempelvis at se de andres “min bog”-bøger
- de lærer at fortælle - at blive et fortællende menneske, som fortæller sit eget narrativ
- lærer at være lyttende og deltage i samtale
- ved tryghed og savn kan bogen benyttes
- bogen er et godt redskab til deres hukommelse, man kan eksempelvis benytte sig af billeder som skildrer begivenheder i børnehaven, eksempelvis at slå katten af tødnen
- bogen stimulerer og motiverer barnet i dets udvikling i tæt samarbejde med forældrene.
- bindeled og udgangspunkt for mange gode snakke med børnene
- Læreprocessen: Hvordan skal målgruppen lære det?
- tegne tegninger af sig selv
- tale om billeder i bogen
- tegninger generelt
- kreative værker
- forældre og barn kan sammen lave et familietræ, og ud af det finde ud af hvordan man er relateret til mennesker og hvad det betyder
- fortællinger som er nedskrevet af pædagog eller forældre
- forældrene skal udfylde det første hjemme, da det handler om barnets ophav
I har lavet et udmærket bud på didaktiske overvejelser i forhold til en livshistorie-aktivitet med store børnehavebørn.
SvarSletDet eneste, der forstyrrer mit øje lidt, er, at I har glemt at medtage begrebet "organisation" i forbindelse med rammefaktorer.
Samtidig virker det lidt overvældende, at I alle fire, "os", vil være til stede, når I laver livshistorieaktiviteten.
Der kunne I med fordel overveje, om ikke det skaber et mere trygt miljø, hvis I kun er en eller to pædagoger til stede, når I laver en livshistorieaktivitet..?
Børn kan ofte være tilbøjelige til at ville svare voksne det, som de tror, at de voksne gerne vil høre. De retter ind og tilpasser sig.
Derfor er relationsdannelse og tillidsskabende aktiviteter en god måde at påbegynde en sådan aktivitet. Tænk over det.
Men ud over det, demonstrerer I et godt kendskab til, og en god forståelse af, de seks kategorier i Hiim og Hippes didaktiske model.
Godt.